23-08-2012

Column Sparkchaser


Voordat er ook maar sprake was van een Blom-Triumph-motorzaak, was ik al in het bezit van een Blom-Triumph. Klinkt raar, maar het zit zo: In 1997 kochten Hans en Jolanda hun eerste nieuwe Triumph Speed Triple bij een andere motorzaak, omdat ze zelf toen nog geen Triumph winkeltje hadden. Twee jaar later ruilden ze hem weer in bij weer een andere motorzaak. Een goede vriend van me kocht de Blom Speed Triple, en verkocht hem een jaar later weer aan mij. Nog steeds is deze Triumph in ons bezit en m'n vrouw maakt er dankbaar gebruik van om zonder filevertraging op haar werk te komen. Nooit liet de stoere Brit ons in de steek maar de politie zette ons wel ooit aan de kant....en wel hierom;

Samen met m'n zoon was ik, met bus en caravan,  een weekeindje naar Amsterdam geweest om aan een motorcrosswedstrijd deel te nemen, en m'n vrouw was op de Triumph zondags even komen kijken. Na de race ging ik met de bus en caravan richting huis, terwijl onze zoon nu bij m'n vrouw achterop wilde. Natuurlijk reden zij veel harder met de Triumph dan ik met de bus met sleurhut, maar vlak voor afslag Bunschoten werden zij ingehaald door een politieauto met het alom gevreesde bordje "volgen" brandend op de hoedenplank. Op de parkeerplaats sprong een agent uit de auto, liep op het duo op de Triumph af, en zei: "Wat loopt zo'n Hondaatje toch makkelijk, nietwaar mevrouwtje?" . Het mevrouwtje wees met de vinger naar het trotse Triumph-logo op de tank en zei: "Niks Hondaatje, dit is een Triumph!" De veldwachter zei dat hij dat toch ook wel gezien had maar dat toen hij achter de sportief huilde driecilinder reed, hij het kenteken had nagetrokken en dat dat toch echt op een Honda motor hoorde te zitten.

Het scheelde maar een letter, een K, die een X had moeten zijn. Mijn vrouw was even verbaasd, opperde nog de mogelijkheid van een verkeerd nummer ingetoetst door de diender en leesdiploma's die niet geldig zouden zijn in het weekeind, maar moest algauw inbinden want motor en opzittende zouden anders een nachtje op het politiebureau mogen doorbrengen. Ondertussen hadden ze mij gebeld en was ik ook op de parkeerplaats aangekomen, met onze rij- en kentekenbewijzen.

Een van de agenten was ondertussen met een speciaal lampje de framenummers aan het bekijken en zei dat hij nog nooit zo'n netjes omgekat framenummer had gezien. Natuurlijk was er niet met de framenummers geknoeid en na overleg van kenteken en rijbewijzen mochten we de Triumph, in de bus, mee naar huis nemen, voorlopige conclusie was dat de nummerplaat een verkeerde letter bevatte.

De weken daarna werd er nog druk, gebeld, gefaxt en gemaild, tussen de politie, vorige eigenaren en mijzelf om erachter te komen wanneer de verkeerde plaat erop was gekomen. Wij hadden nooit de nummerplaat vervangen, en ook de vriend ging vrijuit. De motorzaak waar de vriend hem van gekocht had, en ook de eerste eigenaren kon niets verweten worden. Dus bleef er nog maar een verdachte over, juist, de motorzaak waar de Triumph ooit nieuw was verkocht! De Triumph had vijf jaar met een verkeerde nummerplaat rondgereden en niemand had ooit iets gemerkt, tot een wakkere politieagent de Speed Triple's kenteken natrok. Enige pluspunt was wel dat geen van de eigenaren ooit een bekeuring heeft gehad.

Zo zie je maar dat ook een motorzaak of kentekenplatenleverancier wel eens een foutje kan maken. We hebben een nieuwe plaat laten maken, en hem op het politiebureau laten keuren, ook mochten we de oude plaat daar inleveren. Een bekeuring hebben we nooit ontvangen voor dit akkefietje, of zouden ze die naar de eigenaar van het Hondaatje hebben opgestuurd?

Groeten Sparkchaser.

 

Meer nieuws

Deel deze pagina op:

Bel 033 4635449